Waarom is een youngtimer voordelig om te rijden voor ondernemers?

Wat is een youngtimer en waarom is het zo voordelig om er een te rijden? Een wat oudere occasion als zakelijke auto? Dat klinkt niet erg aantrekkelijk. Daarom spreken we liever van “youngtimers”. Door een youngtimer te rijden kun je als ondernemer heel wat geld besparen.

Bijtelling

Als je je zakelijke auto ook privé wilt rijden, krijg je te maken met de bijtelling. Je mag je autokosten aftrekken, maar daar staat tegenover dat je elk jaar een percentage van de cataloguswaarde bij je winst moet optellen. De prijs van de nieuwe auto. Ook al is hij niet meer nieuw. Dit is de crux van het verhaal over zakelijke auto’s.

Youngtimer

Je kan ook overwegen een youngtimer te kopen. Dat is een auto die 15 jaar of langer geleden voor het eerst op kenteken is gezet. Een auto uit 2003 of eerderAudi A6 Youngtimer. Voor een paar duizend euro kun je er een kopen die destijds als topmodel de deur uit is gegaan. Probeer een betrouwbare garage te vinden en koop er een waarvan de onderhoudshistorie bekend is. Je hebt zo een grote kans op een prima auto zonder buitensporige kosten voor reparatie en onderhoud. Van een particulier kopen kan natuurlijk ook en is vaak goedkoper. Meestal kom je uit bij de merken Volvo, Audi, Mercedes, BMW of Saab.

Dagwaarde

En zelfs al zou je hogere kosten maken voor reparatie en onderhoud, dan kun je die lachend betalen. Het grote voordeel van een youngtimer is namelijk, dat er een apart bijtellingstarief voor geldt. Per jaar moet je 35 procent van de dagwaarde optellen bij je inkomen. Inderdaad: niet de catalogusprijs, maar de dagwaarde. Ook al koop je een auto die in die jaren voor honderdduizend euro werd verkocht, je betaalt bijtelling over het bedrag waarvoor jij hem hebt gekocht.

Aftrek

Intussen heb je dus wel alle voordelen van een zakelijke auto: alle kosten mag je aftrekken van je winst. Dus reparatie, benzine, tol, parkeergeld, de wasstraat en de wegenbelasting, elke cent brengt het bedrag waarover je belasting moet betalen verder omlaag. Aan de andere kant tel je een veel kleinere bijtelling bij je winst.
Voorbeeld
Een voorbeeld. Stel, je wilt een representatieve auto uit het hogere segment. Je zou een nieuwe Volvo V70  kunnen kopen, voor bijvoorbeeld 50.000 euro. Ieder jaar tel je 25 procent van de catalogusprijs bij je winst voor het privégebruik: 12.500 euro. Aan de andere kant kun je jaarlijks 8.000 euro afschrijven.
Je kunt echter ook een Volvo V70 uit 2003 kopen. Je vindt een luxe-uitvoering met 180.000 kilometer op de teller, met de onderhoudsboekjes erbij.
Youngtimer

Volvo_V70R_03

Je betaalt 5.000 euro. De bijtelling bedraagt dan 35 procent over die dagwaarde, dus 1.750 euro in het eerste jaar. Daar tegenover staat een afschrijving van misschien 1.000 euro per jaar. In dit geval blijft er dus 750 euro aan bijtelling over, een verschil van meer dan 4.000 euro. Stel dat je in de hoogste belastingschijf valt, dan praten we dus over een fiscaal voordeel van ruim 2.000 euro per jaar. Bovendien heb je 45.000 euro minder uitgegeven aan de aanschaf van je nieuwe auto.

BTW privé

Er bestaat ook nog een bijtelling voor de BTW welke vaak wordt vergeten door ondernemers. Deze is voor youngtimers gelijk aan normale auto’s en gaat altijd over de cataloguswaarde. Voor marge auto’s is deze 1,5% van de nieuwwaarde per jaar en voor BTW auto’s is deze 2,7% van de cataloguswaarde. Een BTW auto lijkt soms voordeliger in aanschaf maar hoeft dat uiteindelijk dus niet te zijn. Ook hier geldt dat de correctie voor privé gebruik niet meer kan zijn dan de daadwerkelijke uitgaven.

Nissan youngtimer

Post Tagged with ,

You must be logged in to post a comment.