Bankafschriften bewaren digitaal of papier.
- mei
- 31
- Posted by Jan van de Pol
- Posted in Belastingen
- 0
Hoe moet je de administratie bewaren? De belastingdienst hanteert de stelregel dat je alle gegevens bewaard in de vorm waarin je ze ontvangen hebt. Alles wat je digitaal hebt ontvangen, dien je daarom digitaal te bewaren. Krijg je bijvoorbeeld de bankafschriften niet meer per post opgestuurd? Dan mag je ze nog wel uitprinten, maar moet je ze ook te allen tijde digitaal kunnen laten zien. Extra aandachtspunt is dat digitale bankafschriften in de meeste gevallen slechts beperkte tijd beschikbaar zijn. Bij de meeste banken is dit 18 maanden t/m 2 jaar. Sla ze daarom tijdig en goed op. In de meeste gevallen kun je ze nog wel achteraf opvragen, maar daaraan zijn extra kosten verbonden.
Sla dus begin van het nieuwe jaar je afschriften over het vorige jaar op en maak een back-up naar de cloud. Mail ze ook naar je boekhouder zodat die ze ook in het dossier heeft.
Privé bankafschriften bewaren
Als particulier ben je wettelijk niet verplicht om je bankafschriften te bewaren, maar je doet er wel verstandig aan ze toch vijf jaar lang te archiveren. De Belastingdienst mag namelijk tot vijf jaar terug belastingen navorderen. Bij onduidelijkheid daarover is het erg handig wanneer je jouw bankafschriften gewoon kunt overleggen.