Bijtelling privégebruik auto 2015
- dec
- 14
- Posted by Jan van de Pol
- Posted in Belastingen
- off
De bijtelling voor privégebruik van een auto van de zaak is van toepassing op ondernemers als de auto tot het vermogen van de onderneming behoort. Het voordeel dat deze auto ook privé gebruikt mag worden, wordt bij ondernemers bij hun winst geteld (geregeld in artikel 3.20 Wet inkomstenbelasting).
Autokosten
Voor ondernemers geldt de bijtelling voor het privégebruik van de auto als de auto tot het vermogen van de onderneming behoort of als de auto door de onderneming geleast wordt. In principe komen alle autokosten dan ten laste van de winst, maar voor het privégebruik wordt deze aftrekpost gecorrigeerd met de bijtelling. De bijtelling bedraagt bij ondernemers nooit meer dan de werkelijke kosten.
Als het aantal privékilometers op jaarbasis groter is dan 500 kilometer, kan de hoogte van de bijtelling worden afgelezen uit onderstaande tabel (genoemde waarden betreft de CO2-uitstoot in gram/km):
2013 | 2014 | 2015 | |
0% | < 51 | nvt | Nvt |
7% | nvt | < 51 | < 51 |
Benzine: | |||
14% | < 96 | < 89 | < 83 |
20% | 96-124 | 89-117 | 83-110 |
Diesel: | |||
14% | < 89 | < 86 | < 83 |
20% | 89 -112 | 86-111 | 83-110 |
Verlaagde bijtelling
Het verlaagde bijtellingspercentage van 14% geldt in 2013 voor auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 88 gr/km bij dieselauto’s en 95 gr/km bij benzineauto’s. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om auto’s als de Fiat 500, Fisker Karma, Ford Focus, Renault Mégane, Skoda Citigo, Smart Fortwo en de Volkswagen Jetta Hybride.
De tussencategorie van 20% van de catalogusprijs geldt in 2013 voor benzine-, LPG- en aardgasauto’s met een CO2-uitstoot van 96 tot en met 124 gram per kilometer en dieselauto’s met een CO2-uitstoot van 89 tot en met 112 gram per kilometer. Het betreft bijvoorbeeld uitvoeringen van auto’s zoals de Audi A1 en A3, Fiat Punto, Ford B-Max, Mercedes-Benz A-klasse, Peugeot 308 en 508, Renault Laguna, Volkswagen Golf en Passat.
De 0%-bijtelling geldt vanaf 2010 voor auto’s met een nulemissie CO2. Per 1 januari 2012 is deze categorie bovendien uitgebreid door verhoging van de CO2-uitstootnorm tot maximaal 50 gram/km. In de praktijk vallen vooral elektrische auto’s en plug-in hybrides in deze categorie. Voorbeelden van auto’s in deze categorie zijn de Nissaf Leaf, Opel Ampera, Peugeot Ion, Renault Fluence, Renault Zoe en Tesla Roadster.
Uiterlijk 31 december 2013 tenaamgestelde auto’s in deze categorie hebben een 0% bijtelling gedurende 60 maanden. Bij een eerste tenaamstelling in 2014 of 2015 geldt gedurende 60 maanden een bijtelling van 7%.
De CO2-uitstootnormen van deze verlaagde categorieën worden de komende jaren bijgesteld volgens onderstaande tabel. Het verschil tussen benzine en diesel in de 14%- en 20%- categorie wordt uitgefaseerd en zal in 2015 verdwenen zijn.
60 maanden regeling
Voor de berijders van een auto in een lagere bijtellingscategorie is het van groot belang om zekerheid te hebben over de hoogte van de bijtelling op de auto die men vaak meerdere jaren rijdt. Om de stimulans in stand te houden voor auto’s die zuiniger zijn dan gemiddeld, zullen de maximale CO2-uitstootgrenzen van de 14% en 20%-categorie de komende jaren steeds jaarlijks worden aangescherpt. Hierbij geldt echter wel een overgangsregeling. Voor nieuwe auto’s vanaf 1 juli 2012 geldt de indeling in een lagere bijtellingscategorie voor een periode van 60 maanden, gerekend vanaf het moment dat de auto voor het eerst op naam is gesteld. Aan het eind van die periode wordt bekeken of de auto op basis van de dan geldende CO2-grenzen opnieuw voor een verlaagd bijtellingspercentage in aanmerking komt. Als dat het geval is, geldt die nieuwe indeling opnieuw voor 60 maanden.
Deze 60-maandsduur van de bijtellingsindeling is ingevoerd per 1 juli 2012. Op auto’s die vóór 1 juli 2012 al tenaam gesteld zijn, geldt deze beperking niet zolang de auto niet van berijder wisselt of van eigenaar verandert. Wisselt zo’n auto na 1 juli 2012 van eigenaar én berijder, dan geldt de verlaging van de bijtelling nog gedurende maximaal 60 maanden te rekenen vanaf 1 juli 2012.
Cataloguswaarde
De cataloguswaarde van de auto is bepalend voor de bijtelling. Voor een personenauto is de cataloguswaarde de nieuwprijs van de auto inclusief BPM en BTW. De cataloguswaarde van een bestelauto die vóór 1 juli 2005 is te naam gesteld, is inclusief BTW maar zónder BPM. Voor bestelauto’s die op 1 juli 2005 of later voor het eerst zijn te naam gesteld, geldt een cataloguswaarde inclusief BTW én BPM.
Rittenadministratie
De bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak kan worden voorkomen indien men op jaarbasis minder dan 500 km privé rijdt. Het beste kan dit door middel van een sluitende rittenadministratie.
In een rittenadministratie moeten per rit de volgende gegevens worden bijgehouden: datum, begin- en eindstand van de kilometerteller, plaats van vertrek, plaats van de bestemming, vermelding van de aard van de rit zakelijk of privé en de gereden route. Als van de gebruikelijke route wordt afgeweken kan dit bij ‘gereden route’ worden aangegeven. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen bij files.